طرز تهیه هویج پلو
نوشته شده توسط : cook

مواد لازم برای هویج پلو : برای 6 تا 8 نفر

هویج یك كیلوگرم
برنج یك كیلوگرم یا 6 پیمانه
شكر نصف لیوان
روغن مایع سرخ‌كردنی 6 قاشق سوپ‌خوری
گوشت چرخ كرده 500 گرم
زعفران ساییده شده به مقدار لازم
پیاز متوسط دو عدد
دارچین نصف قاشق سوپ‌خوری
نمك به میزان لازم

طرز تهیه هویج پلو

برای تهیه هویج پلو مجلسی ابتدا خلال بادام ها را در در کاسه ای می ریزیم و روی آن ها آب می ریزیم و اجازه می دهیم تا خیس بخورند. پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم و کنار می گذاریم.

هویج ها را نیز با پوست کن تمیز می کنیم و آبکش می کنیم و روی قسمت درشت رنده به صورت اُریب می کشیم تا هم یکسان شوند و هم بزرگ تر به نظر بیایند. سپس داخل قابلمه ای آب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید.

 
عدس پلو یکی از غذاهای محبوب ایرانی است که به دو صورت ساده و مجلسی طبخ می …
 

بعد پیاز باقیمانده را پوست می گیریم و می شوییم و از وسط به دو قسمت تقسیم می کنیم و همراه با مرغ و کمی پودر زعفران به آب در حال جوش اضافه می کنیم و می گذاریم تا مرغ کاملا پخته شود. پس از پخت کامل مرغ ها را روی تخته آشپزخانه با چاقو خرد می کنیم.

تابه ای را روی حرارت قرار می دهیم تا کمی گرم شود و بعد پیاز ها را در تابه می ریزیم و شروع می کنیم به تفت دادن ، ۲ الی ۳ دقیقه که تفت دادیم کمی روغن می ریزیم و پیاز ها را سرخ و طلایی می کنیم (روغن را در ابتدا نمی ریزیم چون می خواهیم رطوبت پیاز ها کاملا گرفته شود.)

هویج پلو با گوشت

و مرغ های خرد شده را نیز به آن اضافه می کنیم و با هم تفت می دهیم و در بشقابی می ریزیم و کنار می گذاریم.خلال بادام ها را در آبکش می ریزیم و اجازه می دهیم آب اضافه آن خارج شود. در همان تابه هویج ها را می ریزیم

 

باقالی پلو با مرغ یکی از انواع غذاهای پلویی ایرانی است که در میان ایرانیان به عنوان یک …
 

و روی حرارت تفت می دهیم تا آب هویج کاملا گرفته شود و کمی روغن روی هویج می ریزیم و ۱ قاشق آبلیمو نیز روی هویج می ریزیم و تفت می دهیم و حرارت را کم می کنیم و زعفران را روی هویج می ریزیم و زرشک و شکر را با هم به مواد می افزاییم

و پیاپی هم می زنیم تا زرشک ها نسوزند.حرارت را خاموش می کنیم و خلال پسته ،خلال بادام و پوست پرتقال را نیز به مواد اضافه می کنیم و خوب مواد را با هم زیر و رو می کنیم و مجددا ترکیب مرغ و پیاز داغ را اضافه می کنیم و همگی مواد را با هم مخلوط می کنیم.

سپس در قابلمه ای آب و نمک می ریزیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا زودتر به جوش بیاید. برنج را می شوییم و آب آن را خالی می کنیم و در آب جوش می ریزیم و هم می زنیم.۵ دقیقه بعد برنج را لای دندان تست می کنیم

 

آلبالو پلو یکی از انواع غذاهای پلویی ایرانی است که به دلیل استفاده از آلبالو در آن به …
 

اگر اطراف برنج کاملا پخته بود و مغز آن کمی سفت بود بهترین زمان برای آبکشی است. برنج را آبکش می کنیم و کف قابلمه روغن می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم و کمی برنج کف قابلمه می ریزیم،دقت کنید که برنج را کفتگیر به کفتگیر می ریزیم.

پس یک کفگیر برنج می ریزیم و روی آن از مایه می ریزیم و مجددا لایه بعدی با کفگیر برنج می ریزیم و لایه بعد از مواد هویج پلو می ریزیم تا به آخر که برنج و مایه تمام شود. در مرحله بعدی درب قابلمه را می گذاریم

و ابتدا حرارت را ملایم می کنیم تا هویج پلو ابتدا بخار کند (تقریبا ۵ دقیقه) و بعد حرارت را کم می کنیم تا کاملا هویج پلو پخته شود. پس از ۴۵ دقیقه الی ۱ ساعت بعد هویج پلو کاملا پخته شده و در دیس می کشیم و نوش جان کنید.

هویج پلو

نكته1: شما می‌توانید به جای آنكه كوفته ریزه‌ها را با خلال هویج مخلوط كنید، آنها را به هنگام كشیدن غذا در دیس، در لابه‌لای برنج بریزید.

 

نكته2: بعضی‌ها هویج پلو را با مرغ بیشتر دوست دارند بنابراین به جای گوشت چرخ كرده از مرغ استفاده می‌كنند. برای این میزان هویج پلو، یك عدد یا 5/1 كیلوگرم مرغ نیاز است.

نكته3: با توجه به اینكه هویج پلو دارای شیره شكر است و این شیره به ته دیگ نیز منتقل می‌شود، احتمال سوختن این غذا از دیگر پلوهای مخلوط بیشتر است. بنابراین یا زیر اجاق گاز را بسیار كم كنید یا اینكه از شعله پخش‌كن استفاده كنید. معمولا حدود 3 ربع ساعت، زمان كافی‌ برای دم كشیدن این پلو خواهد بود.

نكته4: در اصل هویج پلو شیرین است ولی شما می توانید با توجه به ذائقه تان اندازه شکر را تغییر بدهید.

نكته5: اگر هویج ها را رنده کردید احتیاجی به پختن ندارند فقط تفت و سرخ کردن کافی است اما اگر خلالی خرد کردید بگذارید مغز پخت شوند.

نکات تکمیلی در مورد هویج پلو

هویج پلو با گوشت جزو پلو و چلو میباشد
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 1 ساعت و
و زمان پخت و انتظار آن در حدود 1 ساعت و 30دقیقه میباشد .
هویج پلو با گوشت را می توانید در وعده نهار – شام – سرو کنید .
همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان سحری – افطار – میل کرد .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد

 

منبع: drinky.food




:: بازدید از این مطلب : 173
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 آذر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: